Filtry DPF / FAP
Jak działa filtr DPF?
Filtr DPF / FAP (skrót angielski DPF – diesel particulate filter; francuski: FAP – filtre à particules) pełni kluczową rolę w nowoczesnych silnikach diesla, nie tylko przetwarzając szkodliwe gazy spalinowe, jak standardowy katalizator, ale także wyłapując cząsteczki sadzy, które są emitowane przez silnik. DPF gromadzi te cząsteczki, aż do momentu, gdy ich ilość osiągnie określony poziom. Wtedy rozpoczyna się automatyczny proces oczyszczania filtra, znany jako regeneracja DPF. W trakcie regeneracji temperatura wewnątrz filtra wzrasta, co prowadzi do wypalenia nagromadzonej sadzy, przywracając pełną przepustowość filtra.
Czy masz wpływ na działanie filtra DPF?
Aby proces regeneracji mógł się zainicjować, filtr DPF musi osiągnąć i utrzymać temperaturę wyższą niż ta, która występuje podczas standardowej jazdy. W większości przypadków system samodzielnie przeprowadza regenerację. Jednak w pewnych warunkach, takich jak częste krótkie trasy czy jazda w zatłoczonych miejskich ulicach, temperatura układu wydechowego może nie być wystarczająca do efektywnej regeneracji filtra DPF.
W takich sytuacjach może być konieczna awaryjna regeneracja filtra. Gdy kontrolka emisji spalin się zapali, nie zawsze oznacza to usterkę. Często sygnalizuje to potrzebę awaryjnej regeneracji, którą można wykonać poprzez jazdę na trasie poza miastem, co pozwala na podniesienie temperatury wydechu, lub za pomocą specjalistycznego testera diagnostycznego. Niestety, auta użytkowane niemal wyłącznie w warunkach miejskich często mają problemy z przeprowadzaniem regeneracji DPF, co prowadzi do przepełnienia filtra. Podobne problemy występują, gdy filtr jest już zużyty – producenci przewidują, że efektywność filtra spada po przejechaniu około 200 tysięcy kilometrów.
Problemy z regeneracją i usunięcie filtra DPF
Dla pojazdów, które mają chroniczne problemy z regeneracją filtra DPF, oferujemy usługę programowego wyłączenia obsługi filtra, co pozwala na jego fizyczne usunięcie bez negatywnego wpływu na komfort jazdy. Nasze testy na Stacji Kontroli Pojazdów (SKP) wykazały, że silniki Diesla, po usunięciu filtra DPF, nadal spełniają obowiązujące w Polsce normy emisji spalin, pod warunkiem, że są w dobrym stanie technicznym.
Należy jednak pamiętać, że samochód po takim zabiegu może być uznany za niespełniający homologacji. Odpowiedzialność za wszelkie następstwa prawne związane z eksploatacją pojazdu bez filtra cząstek stałych spoczywa na zlecającym. Usunięcie filtra DPF może prowadzić do konsekwencji, takich jak problemy podczas przeglądów technicznych, a także możliwe mandaty za naruszenie przepisów ochrony środowiska. Dlatego decyzja o usunięciu filtra powinna być dobrze przemyślana, z pełnym zrozumieniem potencjalnych skutków.
Ważne informacje o wyłączaniu filtra DPF
Należy pamiętać, że nie we wszystkich markach i modelach samochodów można bezpiecznie i skutecznie wyłączyć obsługę filtra DPF. Na rynku pojawiło się wiele nieprofesjonalnych usług oferowanych przez osoby bez odpowiedniego doświadczenia, często korzystających z nielegalnie pozyskanego oprogramowania. Tacy oferenci mogą powodować poważne problemy z pojazdami swoich klientów, takie jak ciągłe próby regeneracji, brak odczytu symulowanych usterek, czy wprowadzenie samochodu w tryb awaryjny.
Skontaktuj się z nami
Jeżeli masz wątpliwości, czy w Twoim aucie można bezpiecznie i skutecznie usunąć filtr DPF, skontaktuj się z nami. Zadzwoń lub napisz, aby dowiedzieć się więcej o możliwościach modyfikacji Twojego pojazdu i o tym, jak możemy Ci pomóc.